arthurintothewild.reismee.nl

Een maand in Nieuw-Zeeland

Ik ben alweer een maand in Nieuw-Zeeland! Het lijkt eerlijk gezegd veel langer. Het voelt meer als een half jaar. Ik heb ontzettend veel meegemaakt sinds mijn laatste update! Op dit moment ben ik bij Karen en de familie. (Zus van Vince, mijn oom). Heel fijn om eens in een goed bed te slapen, goed te eten en niet te veel geld uit te hoeven geven! Een week geleden zat ik nog op het zuidereiland. Ik heb een fantastische tijd, met fantastische mensen gehad! Met de Kiwiexperience bus heb ik zo'n beetje heel Nieuw-Zeeland gezien. Ik ben begonnen in Auckland en ik ben via Whitianga, Rotorua, Waitomo,Taupo en River Valley naar Wellington gereisd. Wellington is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Onderweg heb ik ontzettend veel gedaan zoals blackwater rafting in de Waitomo-grotten. Het houdt in dat je met een wetsuit en een rubberband ondergrondse rivieren gaat verkennen, van watervallen af gaat springen en glimwormen ziet. Was geweldig om te doen! Ten zuiden van Taupo bevindt zich Tongariro National Park. In dit vulkanische landschap (het twee na oudste nationale park in de wereld) kan je prachtige wandelingen maken. Ik heb met een aantal mensen de dagwandeling gemaakt. Door de lonely planet beoordeeld als een van de beste dagwandelingen ter wereld. Optioneel kan je Mount Ngauruhoe (Mount Doom uit Lord of the Rings) beklimmen. Dat hebben we gedaan met een aantal mensen. We wisten werkelijk niet waar we aan begonnen. Eindeloze stijle hellingen met los vulkanisch gesteente overal. Wanneer je een stap vooruit zet, zet je een halve stap terug. Mount Doom had echt iets duivels over zich. Maar wanneer je bij de top komt voelt het als een overwinning. De top is boven de wolken en je hebt uitzicht op de enorme vulkaankrater. (Foto's komen ook). Naar beneden is gemakkelijker omdat je met het losse gesteente naar beneden kan glijden. Je moet alleen wel oppassen dat je niet in een steenlawine terecht komt. Eenmaal beneden vierden we onze overwinning, maar we hadden ons niet gerealiseerd dat we nog een vijf uur durende wandeling voor ons hadden. Tijdens de wandeling steek je een enorme vulkaankrater over en kom je langs verschillende meren. Dit is denk ik een van de beste dingen die ik tot nu toe in Nieuw-Zeeland heb gedaan.

Onze eerste kiwibus was heel erg leuk. Onze bus was een grote groep en we hadden veel lol samen. In Taupo ben ik van de bus gehopt om daar wat langer te blijven. Toen onze bus wegging bleef ik met Charlie, Een Engels meisje achter. Vanaf daar zijn we zo'n beetje samen naar Wellington gereisd. Onderweg heb ik ook Jack ontmoet, ook Engels. Ik kon het goed met hem vinden. In Wellington ben ik twee dagen gebleven. Een erg mooie stad! Veel mooier dan Auckland. In Wellington bevindt zich ook Te Papa, het nationale museum en het meeste is gratis! Veel geschiedenis van Nieuw-Zeeland en ook aardig wat over de Maori's. Vanaf Wellington steek je met de ferry over naar het zuidereiland. Charlie bleef langer in Wellington dus vanaf daar reisde ik samen met Jack.Op het zuidereiland ben ik via de westkust naar het zuiden gereisd. Aan de westkust van het zuidereiland leeft minder dan 1% van de totale bevolking. Dat maakt het zeker niet minder spectaculair! Nieuw-Zeeland is het mooiste land dat ik tot nu toe gezien heb. Enorme bergen begroeid met bos of regenwoud komen regelrecht op het strand uit. De zee is meestal ruig en er zijn veel afgesleten rotsblokken in het water. Alleen al de wegen zijn ontzettend mooi. Om elke bocht is weer iets nieuws te zien. Nieuw-Zeeland is zeker ook het groenste land dat ik tot nu toe gezien heb.

Vanaf Nelson/Picton zijn we via de westkust naar het zuiden gereisd. We zijn langs plaatsen als Greymouth, Westport en Wanaka gekomen. De eindbestemming op het zuidereiland is zeker Queenstown. Gelegen aan een groot meer en met prachtige omgeving, Queenstown is 'the place to be' op het zuidereiland. Het staat bekend om zijn uitgaansleven en is beroemd om 'Fergburger'. De grootste hamburger die je ooit zal eten. (Foto's komen ook). Voor $10 kan je de grootste hamburger die ooit gezien hebt eten. Het is de populairste burgertent in Queenstown, is dag en nacht open en boven de deur is met grote letters gespeld: 'In Ferg we trust'. In Queenstown verbleven we in een heel goed hostel. Voor 30 dollar hadden we een kamer met vier bedden, een eigen badkamer en een balkon, in het centrum van Queenstown. (30 dollar is ongeveer 16 euro). Op de weg naar beneden hebben Jack en ik inmiddels nieuwe vrienden gemaakt. Johnny, Freddie en Laurel, drie zeer aardige Engelsen. Dag en nacht trokken we met elkaar op. Jack, Johnny, Freddie en Laurel zijn allemaal op een 'gap year'. Ze hebben de middelbare school afgemaakt en reizen nu voor een jaar. Sinds ze allemaal na Nieuw-Zeeland naar Azië gaan hebben ze afgesproken om elkaar daar weer te ontmoeten. Ze zouden ook graag willen dat ik naar Azië (waarschijnlijk Thailand) kom. Ik zit er over te denken om het misschien te doen op de weg terug. Het geld is wel een probleem, maar Azië is wel veel goedkoper dan Australië en Nieuw-Zeeland. Het zou wel te gek zijn om naar Thailand te gaan!

Oh ja, bijna vergeten, ik heb ook een meisje ontmoet waar ik het goed mee kan vinden. Robyn, uit Engeland. Vanaf Queenstown weer terug naar Wellington hebben we zo'n beetje de hele tijd samen gereisd. Gisteren in Taupo van haar afscheid genomen. Ze zit nu in Fiji. Ik denk dat ik haar wel een keer in Engeland ga opzoeken.

Inmiddels zit ik dus bij Karen en ik heb het goed naar mijn zin. Vandaag met Blair wezen mountainbiken. Was te gek! Mooie omgeving en flink wat goeie heuvels!

Ik heb nog wel meer te vertellen, maar ik denk dat ik het voor nu hier bij houd. Foto's komen binnenkort ook.

Veel groetjes en liefs aan iedereen in Nederland!

Reacties

Reacties

Thomas Merkus

Zeer vet verhaal man, dankzij jou verhaal zat ik de afgelopen 10 minuten ook zelf weer terug in Nieuw-Zeeland! Beetje genoten van Wanaka ;-)? Kijk uit naar de foto's, zet ff op Facebook als je die erop hebt gezet!

Joram

Eyy!! Mooi dat je nog altijd even veel mee maakt :D. Die trip naar Thailand zou ik zeker doen.
Weet niet of je fb nog wel eens checked, maar ik ben zelf nu ook een gap-year aan het plannen en wil graag een half jaar naar Azië.
Ik kijk er naar uit om je weer te zien :). Maar blijf daar maar zolang als je wilt ;).

Groeten,
Joram

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!